
Archaizáló hatású, sajátos szemléletű fotókat tartalmaz Szolga Hajnal kiállítása, amely április 21-én nyílt meg a Pécs-Baranya Művészeinek Társasága által működtetett Tűztorony Galériában. A május 9-ig megtekinthető tárlat több szempontból is különleges.
Szolga Hajnal – azaz ismert becenevén Szaffi – fekete-fehér, középméretű felvételei látszólag a múltba visznek, miközben nagyon is a jelenben tartanak. A képek között egyaránt találunk különös figurákat, épületeket és tovatűnő pillanatokat. „Arra törekedtem, hogy a kiállításnak legyen sajátos hangulata, amelyet indusztriális romantikának neveztem el. A mondanivaló érzékenysége jól találkozik a szemcsés hatást előidéző technikával, amelynek segítségével könnyű vezetni a tekintetet. Ezek »fíling képek«, hangulatokat festenek le”.
A Tűztorony Galériába belépő látogató már első pillanatban láthatja, hogy nemcsak a fényképek tartalma, hanem azok formai elrendezése sem szokványos: az eltérő szintmagasságban installált fotók dinamikussá teszik a tekintet útját. Az összhatást a terem padlózatának teljes területén keresztül-kasul átszelő kábelrengeteg, valamint a speciális hanghatások egészítik ki – mindezt az alkotó a képek kiegészítésének szánja. Szaffi a kábelek feltűnő jelenlétével a digitális képözönre szeretett volna utalni, amely a modern technika használatának egyenes következménye.
Szolga Hajnal kétszer vehetett részt nemzetközi ösztöndíjprogramban: a berlini Humboldt Egyetemen, valamint a Robert Bosch Alapítvány segítségével Dortmundban töltött egy évet. Az elmúlt években közreműködött a Személetek, majd később Synoptic című rövidfilmfesztivál szervezésében, valamint a Labor Kulturális Szövetkezet egyik alapítója és máig aktív tagja.
Amíg a Labor a Zsolnay-gyárban működött, képzőművészeti gyermektáborokat, emellett tárlatokat, koncerteket is szervezett. Nemrég pedig a Kulturális Labor Szociális Szövetkezet jelenlegi „főhadiszállásán”, a Király utca 64-ben (K64) a Portfolio Points nevű projekt keretében a Labor tagjainak csoportos tárlatot szervezett barátaival, ahol egyúttal kiállítóként is részt vett.
Szintén ismert, hogy a Király u. 9. szám (K9) alatt működő Re-Art műhely alkotó tagja, ahol az újrahasznosítás során dizájntermékeket hoznak létre, és szombat délutánonként nyitott műhelyet tartanak az érdeklődőknek. A K9 alatt működik a Velsophie kerékpárkölcsönző is, mely nemrég újra megnyitotta kapuit. A vizuális művészeti tevékenység mellett a kortárs képzőművészetről ír alkalmanként kritikákat.
Közismert, hogy a fiatal alkotók nehéz helyzetben vannak a terveik megvalósításakor. Vajon ez a sokrétű tevékenység elegendő-e egy átlagos szintű megélhetéshez?
„Magyarországon egy művésznek egyszerre, egy személyben kell alkotónak és menedzsernek lennie. A galériák segítenek, amennyit tudnak, miközben a megélhetésükért küzdenek. A képzőművészek kőkemény mindennapi munkával, képeik értékesítésével, forgalmazásával teremtik meg az egzisztenciájuk alapjait, a legtöbben polgári állásuk mellett tudnak csak alkotótevékenységet folytatni. Magam is művészeti menedzserként keresem a kenyerem, egyes kulturális intézetekkel időszakos, 3-6 hónapra szóló szereződéseket kötök.”
A Szelektív emlékezet című tárlat május 9-ig látogatható. Szolga Hajnal szeretné, ha az anyagot Budapesten is megtekinthetné a közönség és remek lehetőségnek találná, ha a labormunkákat más alkotókkal közösen végezhetné Pécsett.
Utolsó kommentek