A ma kezdődő országos filmes megmérettetésen, a sorban a 42. Filmszemlén ezúttal csak csekély pécsi jelenlét tapasztalható, ellentétben a korábbi évekkel, amikor is a Pécsi Tudományegyetem film szakos hallgatói mellett a Control Studio is részt vett kisfilmjeivel a rendezvényen. Idén csak pár pécsi alkotó neve olvasható a versenyprogramban, ennek ellenére nagyon örülünk, hogy egyáltalán képviselteti magát a város.
Az első napon úgynevezett információs vetítéseket tartanak, ennek keretében forog majd Bendarzsevszkij Anton és Maczelka Márk Csernobilról készült dokumentumfilmje, a Csernobil öröksége: a Zóna. Márk a Pécsi Tudományegyetemen szerzett kommunikáció diplomát, jelenleg a PTE Közgazdaságtudományi Karán mester szakos hallgató és persze fő állású operatőr. A belorusz származású Anton 10 éves volt, mikor családjával 1995-ben Pécsre költözött. Szintén a PTE kommunikáció szakára járt, Márkkal itt ismerkedtek meg.
A film készítői 2011-ben keresték fel az atomerőmű körüli Zónát, a Zónában dolgozó embereket és a kihalt Pripjaty várost helyettesítő új települést, Szlavuticsot. Filmjükben bemutatják kik és miért áldozták az életüket a reaktorban az elmúlt években, hogyan folytatódott az atomerőmű működtetése és az ott dolgozók élete a katasztrófa után és milyen állapotban van a balesetet szenvedett reaktor védőburok-ja, a “szarkofág” és mit rejt a szarkofág belseje.
A másik pécsi versenyző Pamuki Krisztián a PTE film szakos hallgatója, aki két alkotás stáblistájában is szerepel. Krisztián operatőrként jegyzi többek között a Psyco Mutants legújabb klipjét, a Tango With Me-t, a Király utcai megboldogult Varázskert hangulatvideóit, a Punnany Massif isztambuli kiruccanását megörökítő videót és a Pécs Aktuál X-re készült klipet illetve a Labor Média Műhely több mozgóképét is.
Fancsikai Péter jp.co.de című nagyjátékfilmjében a camera assist és b camera pozíciók mellett szerepel a neve és a werkfotók nagy részét is ő készítette. A film egy 18 éves fiúról Balázsról szól, aki menekül a családjától, a gyermekkorától, az otthonából, a fikcióból a valóságba és fordítva. Balázs önkénteseket gyűjt a világ minden tájáról, és beköltözik velük egy elhagyatott gyárcsarnokba valahol Kelet-Európában. Célja, hogy elvégezzen egy ősi kísérletet a jp.co.de teória alapján: hogy megalkosson egy közösséget. Egy olyan létformát, ami teljességgel ismeretlen számára. Balázs filmje átmenet a videó-művészet és a játékfilm, a dokumentarizmus és a fikció között.
Krisztián a Krétakörös Schilling Árpád dokumentumfilmjében, a Krumpliangyalban is operatőrként működött közre. A filmben Lilla, a fővárosi színésznő drámatanárnak áll egy kis erdélyi faluban. Angyalos falu lakóinak mindennapjait, jövőképét, múlthoz fűződő viszonyát ismerhetjük meg a megszólalásaikon keresztül, miközben nyomon követhetjük, ahogy Lilla ebben a közegben próbál drámapedagógiai módszerei segítségével perspektívát adni a fiataloknak.
Utolsó kommentek