Zsolnay Örökség Kezelő Nonprofit Kft. Eozin Blog RSS Feed
 
A mediterrán főváros DJ-kultúrájában vájkáló és annak jövőjét megfejteni próbáló cikksorozatunkban még mindig a Space Inhalerz van soron akiktől múltkor megtudtuk, hogy miért fontos nekik a csapatszellem, mit gondolnak a fiatalokról, a dubstepről. Most pedig rádióról, információözönről és a jövőről vallanak.
 
Valójában a velük készült interjú első felében kellett volna feltennem a névválasztással kapcsolatos kérdést, de mivel ezt akkor szkippeltem, most bepótlom. Igazából nem olyan érdekes sztori, csak a szokásos. A csapat töri a fejét, nem jut eszükbe semmi, csak fárasztják egymást, aztán jön egy haver és a sörözgetés kellős közepébe bedobja a nevet, amire a többiek először röhögéssel reagálnak, majd egy kis ízlelgetés után rábólintanak. Persze nem hagyják ki a poénkodást a gázmaszkos űrlényekkel, de végül kimondják az áment. Így lettek ők Space Inhalerz.
 
Milyen a viszonyotok a város többi DJ-jével?
 
D: Ismerjük legtöbbjüket, elvagyunk egymás mellett.
 
C: Régebben felvetődött egy közös buli ötlete az FPT-vel, de aztán sajnos nem lett belőle semmi. Köszönünk egymásnak, néha dumálunk, ennyi. Nincs más csapat, se DJ, akikkel együtt projektelhetnénk, mert vagy elmentek Pestre, vagy már egyáltalán nem aktívak.
Bergiékkel – Berger Szabolcs, eredetileg ő is Pécsről költözött fel Budapestre, az énekesnő Berger Dalma testvére, a szerk. - és a Monkey 6-szel nagyon jóban vagyunk, ők már kétszer is zenéltek nálunk, és mi is vendégeskedtünk az ő estjükön.
A helyi DJ-k közül c0p-pal jóban vagyunk, tudjuk mindig, hogy mit csinál a másik, de eltérő elképzeléseink vannak a dolgokról... Ennek ellenére az én zenei ízlésemre jelentős hatással volt.
 
Az információforrások ma már szinte végtelenek, az információ mennyiségéről nem is beszélve? Hogyan birkóztok meg ezzel a helyzettel?
 
C: Manapság jobban informáltak az emberek, annyira up-to-date a kemény mag - amely szinte minden bulinkon ott van -, hogy csak kb. 1-2 hét késésben van tőlünk a legújabb zenéket tekintve.
 
S: Volt már olyan is, hogy egy szám kedden kijött, hétvégén játszottam és már 3 ember ordította a szövegét az első sorban. Amikor elkezdtük ezt az egészet, ilyen még nem volt.
 
C: Ez amúgy tényleg nagyon durva. Ha visszagondolok például, hogy mennyi zene átment a kezünk alatt úgy, hogy csak egyszer játszottuk le... Már semmi nem annyira időtálló. Amióta csináljuk a bulikat kb. 5 szám volt, amit többször is felraktam. Muszáj mindig újítani. Meg kell előzni a közönséget, most már ez az igazi kihívás. Mindenhonnan a legújabbat és a legaktuálisabbat próbáljuk összeszedni, és mellette próbálunk minőséget is nyújtani. Az embereknek nem kell már akkora energiát fordítani arra, hogy naprakészek legyenek. Lekövetnek pár oldalt, YouTube csatornát és már képben is vannak. Így viszont a mi dolgunk sokkal nehezebb...
c0p mesélte, hogy anno volt olyan, hogy egy hónapot kellett várni a megrendelt bakelitre, utána pedig kincsként őrizték és lehet, hogy évekig nem volt meg senki másnak. Most ha valami zenét kiadnak, az 2 óra múlva fent van a neten. Nagyon kevés kivétel van ez alól. És ha kikerül egy zene, az mindenkinek meglesz, nem csak a DJ-nek. Zenekészítésből nagyjából lehetetlen megélni. Ma már az az alap gondolat az emberek fejében, hogy a zene ingyenes. Hiába öl bele akár hónapokat a producer, el kell fogadnia, hogy abból kell megélnie, hogy elmegy és lejátssza a zenéit. Aki jó zenét csinál, azt el fogják hívni játszani is. Abból már meg lehet élni. Ezt külföldön már nagyon sokan kimondták.
 
S: A jó producer rossz DJ kategóriánál meg már csak az a rosszabb, ha valaki rossz DJ és ráadásul nem is producer, hanem a nevével kiadja valaki más zenéjét. Van egy rádió nem is mondom a nevét, ott elég sok a DJ, akinek köze nincs a zeneíráshoz, de sorra jönnek ki a cuccai. Van pár producer akiket fizetnek, ők megcsinálják a számokat, a DJ pedig lejátsza őket. Ez nyilván azért is hígult fel ennyire, mert ma már bárki csinálhat zenét. Tele van világ bedroom producerekkel.
 
 
A neten egy csomó felületen ott vagytok, ami nyilván fontos, ellenben nem rádióztok, miért?
 
D: Egyelőre nem, de régebben volt rá példa.
 
C: Szabival még régebben csináltunk műsort a Periszkópban, csak amikor elkezdtünk jobban ráfeküdni a Space Inhalerz projektre, akkor ezek a műsorok elmaradoztak... A mixek viszont fontos dolgok. Jobban meg tudnak maradni az emberek emlékezetében, mint a különálló számok. Ha valaki csinál egy jó mixet, azt akár hónapok múlva is felemlegetik. Most jött ki egy 2 órás mixünk, egyébként kéthetente pakolunk fel rövidebb mixeket az oldalunkra. Szerintem ez nagyon fontos az érdeklődés fenntartásához.
 
Nem tulajdonítotok túl nagy jelentőséget a rádiónak.
 
C: Ami nagy baj a rádióval, hogy egyre inkább nem tudsz időben kötött lenni.
 
S: Egy olyan korban, amikor minden megállítható és visszapörgethető.
 
C: Ez viszont abszolút nem baj. Ha megnézed ma a külföldi DJ-ket, inkább a mixek mennek és azokat idézi fel mindenki. Hallgatóként felrámolsz 5-6 óra mixet a telefonodra és azzal elvagy jó sokáig. Ezért is nem vágnak bele sokan a zeneírásba, mert annyira mulandó lett az egész. Más idők járnak, persze ettől még kellene a minőségi alapanyag.
 
2010-ben a Pécsi Est Caféban volt a pécsi elektronikus zene 15 éves születésnapi bulija. Két nap, rengeteg fellépő, viszont a városban haldoklik a DJ kultúra. Szerintetek mi lehet az elektronikus zene lokális illetve globális jövője?
 
S: Lokálisan egyre jobban fel fog hígulni.
 
C: Globálisan senki nem tudja mi lesz, csak tippelni lehetne. Lokálisan annyi a para, nem csak Pécsett, hanem minden kisebb városban, hogy biztonsági játékot játszanak a szervezők. Beálltak valamire, ami pénzt hoz, és nem nagyon akarnak újítani. Egy egyetemi bulis, mainstream rádiós zenéket felvonultató, minimálisan elektronikus est az nem rizikó. Mondjuk szerencsére már a Space Inhalerz sem számít rizikósnak a városban, de egy hasonló projekt bizony igen nagy hendikeppel indulna például Pécsett. A másik probléma pedig az, hogy mindenki DJ akar lenni. Fogsz egy laptopot, egy kontrollert és már csinálhatod is. Könnyű megtanulni játszani, de sokan nem fektetnek bele elég energiát.
 
S: Nincs mögötte tartalom. A fiatalok azt a képet látják, hogy a DJ ott áll a színpadon, megőrülnek érte a csajok, mint a 70-es 80-as években a heavy metal zenekaroknál, amikor mindenki heavy metal zenész akart lenni. Most a DJ kultusz pörög, nem gondolják végig, hogy tartalmat is kell mögé tenni. Tervezés, a naponta több órán át tartó zenevadászat, satöbbi…
 
D: A PR és a kommunikáció is nagyon fontos. Amíg régebben kiírtad pár A4-es plakátra meg flyer-re, hogy buli lesz, ott volt mindenki. Most időben be kell hirdetni, és mindenhol ott illetve fent kell lennie. A zene innen már szinte mellékes. A mi kommunikációnk működött, de ebben nagy szerepe volt a facebooknak is.
 
Boci: Globálisan szerintem az az elektronikus zene nagy kérdése, hogy mekkora teret tud még hódítani magának és meddig tud osztódni. Ha megnézzük, ez nem egy hosszú történet, a kezdeti kísérletektől kezdve durván 100 év telt el, még annyi sem. Mondjuk ahhoz képest, hogy a 80-as években Detroitban elege lett pár arcnak a soulból meg a funkból és valami újat, valami progresszívat akartak és létrehozták a technót, ahhoz képest ma több száz műfaj van. Óriási kérdés, hogy ez a folyamat meddig tarthat.
 
Bréking: a cikk megjelenésével szinte egy időben jött ki a csapat legújabb, 2 órás mixe, csekkoljátok!
 

Space Inhalerz - Fleet Commander (facebook.com/spaceinhalerz) by spaceinhalerz

A bejegyzés trackback címe:

https://eozin.blog.hu/api/trackback/id/tr273190960

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.